mgr Violetta Kruczkowska

“Pomogę Ci na nowo zaufać sobie, wspierając Twoje zmiany.”

Artykuły

Do otowrzenia artykułów w formacie PDF służy program Adobe Acrobat Reader.

mojepotyczki2

Moje potyczki z metodą wychowania bez porażek Gordona

Wychowanie to jedno z najpiękniejszych, ale i najtrudniejszych ról w życiu jakie przyszło nam pełnić. Jednak większość osób uważa, że do bycia rodzicem nie trzeba się specjalnie przygotować, że mają to we krwi.

lepszekontaktyzdziecmi

Lepsze kontakty z dziećmi

Uniwersalna metoda Gordona jest znana na całym świecie i już od blisko 50 lat. Jedna z uczestniczek szkolenia dla rodziców metodą Gordona, Agnieszka Malczewska-Gortych, mama dwójki dzieci, udzieliła nam wywiadu na temat swoich refleksji po szkoleniu.

metodagordonawpraktyce

Metoda Gordona w praktyce

Wypowiedź taty dwóch córek przedstawiona w formie historii ilustrującej zrozumienie i wprowadzenie w praktykę metody Gordona. Historia ta pokazuje jak wiedza i praktyka z kursu Trening Skutecznego Rodzica zmieniy postrzeganie i kreowanie rodzinnego świata na lepsze.

czydziecipotrzebujaradigotowychrozwiazan2

Czy dzieci potrzebują rad i gotowych rozwiązań?

W jakich sytuacjach myślimy o radach czy gotowych rozwiązaniach? Czy dzieci ich potrzebują od dorosłych? Czy dzięki temu lepiej sobie radzą w wielu sytuacjach? Czy stają się pewniejsze siebie i bardziej kreatywne?

jakprzygotowacdzieckonarodzenstwo

Jak przygotować dziecko na rodzeństwo?

Narodziny kolejnego dziecka są przeżyciem dla całej rodziny. Dla jedynaka, który do tej pory miał rodziców tylko dla siebie, wiadomość o tym, że ktoś nowy, kogo nie zna, na zawsze dołączy do rodziny, jest szczególnym przeżyciem. Wielu rodziców zastanawia się, w jaki sposób przygotować dziecko do zmieniającej się sytuacji.

metodathomasagordona

Metoda Thomasa Gordona

Nie strasz, nie oceniaj, nie karz, nie nagradzaj, nie porównuj, nie stawaj zawsze po stronie nauczyciela czy wychowawcy - tak pokrótce moż- na opisać metodę Gordona, która zdaniem niektórych wspomaga motywację dziecka.

modyfikowanieotoczenia

Modyfikowanie otoczenia

Kiedy mamy jakiś problem wynikający z nieakceptowalnego zachowania drugiej osoby, możemy bezpośrednio się z nią zmierzyć albo spróbować zastosować inne rozwiązanie – poprzez konfrontację z otoczeniem.

niebezpieczenstwafalszywejakceptacji

Niebezpieczeństwa fałszywej akceptacji

Czasami nauczyciele odczuwają wewnętrzny lub zewnętrzny nacisk, by udawać, że akceptują zachowania dzieci, które w efekcie im się nie podobają. Dzieje się tak dlatego, że pedagodzy w swojej pracy często kierują się zasadą "powinienem". Starają się więc nawet wtedy, kiedy czują się źle lub są zmęczeni odgrywać role uśmiechniętych...

pytacniepytac

Pytać - nie pytać?

Istnieje przekonanie, że aby zachęcić kogoś do mówienia, trzeba zadawać pytania. Dr Thomas Gordon uznał wypytywanie za jedną z dwunastu barier w komunikacji interpersonalnej. Zastanawiasz się, co złego może być w zadawaniu pytań? Pytaniami zachęcają do mówienia nauczyciele, lekarze, prawnicy itd.

rozwiazywaniekonfliktowmetodabezprzegranych

Rozwiązywanie konfliktów metodą "bez przegranych"

Konflikty pomiędzy potrzebami nauczycieli a potrzebami dzieci są nieuniknione, ale jakość tych relacji nie zależy od częstotliwości konfliktów, tylko od... sposobu ich rozwiązywania. Najczęściej problemy pojawiają się, gdy nie bierzemy pod uwagę potrzeb drugiej osoby i forsujemy na siłę własne rozwiązania.

ryzykoskutecznejkomunikacji

Ryzyko skutecznej komunikacji

Jeżeli chcemy prawidłowo funkcjonować, skutecznie wykorzystując własne zasoby, by osiągać stawiane sobie cele, koniecznie musimy nauczyć się odpowiednio komunikować z ludźmi. Im lepsza zdolność jasnego wyrażania swoich prawdziwych uczuć, poglądów, wartości i przekonań, tym sprawniejsza staje się komunikacja z innymi osobami.

treningskutecznegonauczyciela

Trening Skutecznego Nauczyciela

Nauczyciele przedszkolni są przygotwani do swojej pracy - to oczywiste. Mimo to dla wielu z nich problemem może się okazać codzienna komunikacja z dziećmi i ich rodzicami. A przecież bez tej kluczowej umiejętności trudno jest być skutecznym nauczycielem czy wychowawcą.